Páteř a držení těla

Dvojité S nám propůjčuje držení
Stavba naší páteře je, v souhře se svalstvem, zodpovědná za vzpřímené držení, nošení váhy těla (hlava, ramenní pletenec a hrudní koš) a pohyby trupu. Při správném držení má tvar dvojitého S. Těžiště jednotlivých částí těla (pánev, hrudní koš a hlava) tak leží na svislé přímce - optimální linie zatížení pro tkáně. Pohyb vyživuje tkáň.
Každá jednotlivá buňka našeho těla potřebuje výživu a stavební látky. Jen 10 % našeho těla je však spojeno přímo s krevním oběhem. Ostatní tkáň dostává živiny ze svého okolí. Pohyb a změny držení vedou díky střídajícím se tlakovým rozdílům k takzvanému „čerpacímu efektu“, který teprve umožňuje transport živin.
Tedy:
Špatné držení a tím dlouhotrvající, jednostranná zátěž poškozuje tkáň – dobré držení, a tedy rovnoměrné zatížení tkáň šetří. Pohyb, tedy střídavé zatěžování, zásobí tkáň potřebnými živinami a udržuje ji tím elastickou, odolnou a trénuje navíc svalstvo.



Pánev a šikmá základna páteře
Křížová kost spojená s páteří neposkytuje páteři vodorovnou základnu, nýbrž dopředu skloněnou šikmou rovinu. Úhel, který tak vzniká, je překonáván nejnižším, klínovitě stavěným bederním obratlem a dvěma rovněž klínovitými meziobratlovými ploténkami. Aby těžiště hrudního koše a hlavy ležely nad sebou v optimální linii zatížení, má páteř tvar dvojitého S.



Anatomie a funkce páteře
Naše páteř se skládá z 33 až 34 obratlů. Každý z těchto obratlů se skládá z těla obratle, obratlového oblouku, z trnů a výrůstků a obratlových kloubů. Přední část páteře, těla obratlů, slouží jako nosný sloup. Oblouky obratlů, které se na ni připojují, tvoří páteřní kanál a poskytují potřebnou ochranu míše. Zadní část, trny a výrůstky, slouží svalstvu jako místa připojení. Páteřní klouby tvoří kostnaté spojení mezi dvěma obratli a řídí, spolu s mezi nimi ležícími ploténkami, pohyblivost v jednotlivých částech páteře.

 

Ploténky jako nárazníky
Naše ploténky – elastický, pěnový polštář s pevným, rosolovitým jádrem – mají za úkol tlumit nárazy. Nemají žádné cévy. Aby však přesto zůstala zachována jejich pružnost, musejí být tzv. „čerpacím efektem“ zásobovány živinami a stavebními látkami. K tomu dochází vždy, když se pohybujeme.



Svalstvo jako výkonný nosič
Držet páteř v optimální poloze znamená pro svalstvo trvalý výkon. Pouze dobře trénované svaly mohou podávat požadovaný výkon během delšího období.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.